Nyt onkin ollut tänne kirjoittamisesta pitkä tauko. Älkää huoliko rakkaat lukijani, en ole kadonnut minnekään.
Olen yrittänyt tässä muun stressaamisen ohella kirjoittaa vähän uutta materiaalia Lostlorelle. Biisi on ollut hyvin hankalasti työstettävä, eikä ole oikein suostunut taipumaan mihinkään formuun. Täytyy toivoa, että treeneissä bändisoitto antaisi sille selkeämmän muodon. Biisi ei ole vielä valmis ja on aika selvää, että siihen tulee vielä lisää osia. Sanoitus on myös työn alla, mutta loppujen lopuksi en ole ollenkaan varma kaipaako biisi sellaista.
Tässä loppukesän aikana on myös tullut luetuksi kirjoja, joista nyt päällimmäisinä mielessä ovat eilen loppuun lukemani Elaine Pagelsin Gnostilaiset evankeliumit (siis tutkimus aiheesta, eivät itse evankeliumit) ja Petri Tammisen Enon opetukset. Saatan kirjoittaa kyseisistä teoksista vielä jotain myöhemmin. Tänään aloitin lukemaan Juhani Seppäsen kirjaa Selvästi juovuksissa, josta on lainaus tuolla sivun vasemmassa reunassa "Ajatuksia" otsikon alla.
torstai 6. syyskuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Mietin itsekin, vaatiiko Gipsies sanoitusta lainkaan. Voi hyvin olla, että ei.
Luin Petri Tammisen elämäkerran ja seuraavaksi on luvassa Elämiä. Jälkimmäisen luin vuosia sitten ja silloin se oli loistava. Saa nähdä, onko hohto tallella.
Hienoa että tartuit suosittelemaani opukseen.
Tammisen Muistelmat on kyl hyvä. Mä oon siltä pari muuta kans lukenu. Parempi ehkä sellasesssa puolirunoproosassa kuin romaanissa.
Haluaisin Gypsiesiin (tämä on nyt päättämäni kirjoitusasu) kuitenkin sanoituksen, muuten se jää vähän sellaiseksi välibiisiksi. Mielestäni siinä on paljon potentiaalia mestariteokseksi :)
Seppäsen kirja on luettu. Ajatuksia herätti, mutta niinpä kuitenkin juon taas kaljaa. Nyt keskityn taas avantgardeen.
Gnostilaisuuden muodostivat monet synkretistiset uskonnolliset ryhmät. Gnostilaisuus piti itseään kristinuskon kilpailijana sekä parempana uskontona kuin kristinusko. Gnostilaisuus tulee kreikankielen sanasta gnosis, joka tarkoittaa tietoa ja ymmärrystä. Gnostilaisuudessa oli monenlaista vaikutusta esim. jotkut gnostilaiset opettivat, että jumalallisuus saavutetaan miehen ja naisen ykseydellä. Tämä ajatus johti myös jotkut gnostikot tavoittelemaan jumaluutta miehen ja naisen seksiaktin kautta. Mutta oli myös olemassa gnostilaisia, jotka pidättäytyivät sukupuolisuhteista. Kun tiedämme sen tosiasian, että gnostilaiset pitivät kristittyjä vihollisinaan sekä sen että he pitivät itseään kristittyjä parempina ja he halusivat kaikella tavalla osoittaa kristinuskon vääräksi, niin sen tähden syntyivät ns. gnostilaiset evankeliumit, joiden tarkoituksena oli mustamaalata ja vääristää Raamatun evankeliumi. Gnostilaiset menivät niin pitkälle tässä, että he kirjoittivat evankeliumit "uusiksi" väärentämällä ne; joissa he kuvasivat Jeesuksen tavalliseksi mieheksi, joka yhtyi jumalallisuuteen Maria Madgaleenan kautta. Tuo gnostilainen väite, että Maria Madgaleena oli Jeesuksen vaimo sopi gnostilaisille, koska sillä tavalla he pyrkivät väittämään oman oppinsa oikeaksi ja saivat tukea ajatuksilleen. Ajatus Jeesuksen naimisissa olosta (yhtyminen jumalallisuuteen naisen kanssa) on gnostilaista evankeliumia. Samoin myös tuo toinen seksuaalikielteinen ryhmä sai lisää vettä myllyynsä väittäen "uusien" evankeliumien kautta, että Jeesus vietti synnillistä ja paheellista seksielämää. Näin nuo molemmat ryhmittymät saivat itselleen "uusista evankeliumeistaan" oivia puhemiehiä, joilla he hyökkäsivät kristittyjä ja Raamatun sanomaa vastaan. Se oli ovela juoni toisten mustamaalaamiseksi, mutta onneksi tiedämme sen, että näiden gnostilaisten tekstien innoituksen lähde on ollut pimeyden päämajassa, ja että Raamatussa on totuus siitä kuinka asiat ovat. Raamattu ei kerro Jeesuksen olleen naimisissa, eikä Hän ollutkaan naimisissa, koska Hän ei syntynyt maailmaan naimisiinmenoa varten, vaan siksi, että kuolisi syntiuhrina maailman synnin tähden.
Gnostilaisille teksteille on myös ominaista seuraavat piirteet; gnostilaisuus asetti itsensä korkeampaan asemaan kuin kristinusko sekä gnostilaisuus ei uskonut Jeesuksen olevan Jumala. Nuo edellä olevat seikat jo itsessään todistavat sen ettei gnostilaisapokryfisilla teksteillä voida todistaa Raamatun opetusta, sillä gnostilaisuus asetti itse itsensä kristinuskoa korkeammalle sekä uskominen Jeesukseen tavallisena ihmisenä teki heistä ihmisiä, joilla ei ollut halua Raamatulliseen uskoon, vaan pikemminkin he halusivat todistaa sen vääräksi korottamalla omaa uskontoaan. Näin gnostilaisia tekstejä ei voida mitenkään pitää kristinuskon alkuperäisinä teksteinä tai kristinuskoon kuuluvina teoksina, sillä gnostilaiset pitivät kristinuskoa vihollisenaan ja gnostilaiset pitivät itseään "oikeaoppisina" ja kristinuskoa vihollisenaan. Gnostilaisilla evankeliumeilla ei voida todistaa Raamatullisia asioita ja tapahtumia, koska gnostilaiset evankeliumit kirjoitettiin siinä tarkoituksessa, että niiden kautta vääristettiin Raamattu sekä mustamaalattiin Raamatun henkilöitä kuten Jeesusta Kristusta.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/mariamagdaleena.html
Lähetä kommentti